Kansalaisopisto ja
paikallisuus
Kansalaisopistojen
valtionosuuslainsäädäntö muuttui 1960-luvun alussa ja mahdollisti vapaan
sivistystyön yhä useammissa ja pienemmissä kunnissa. Opistojen määrä oli
enimmillään lähes 300. Silloin paikallisuus ja lähipalvelut olivat arkea
kaikessa yhteiskunnan toiminnassa. Lähikaupat olivat tosi lähikauppoja ja niitä
oli kylilläkin, samoin kuin pankkeja ja posteja.
Kyläkouluilla
oli oppilaita paljon. Koulujen opettajat asuivat koululla ”kansankynttilöinä”.
Kansalaisopistot
löysivät pian paikkansa ja ne kiinnostivat niin kuntalaisia kuin
sanomalehdistöäkin. Paikallislehdet olivat noihin aikoihin muuttumassa pelkkien
virallisten ilmoitusten ja kauppojen mainosten alustoista toimitetuiksi paikallislukemistoiksi.
1960-luvun paikallislehden toimittaja eli mukana muutoksessa. Ylipäätään
lehtiin tuli toimittajia, ei vain avustajia tai kirjeenvaihtajia.
Toimittajien
käypä uutishankintatapa oli lukea lehden ilmoituskonttoriin julkaistaviksi tuodut
ilmoitukset ja poimia sieltä jutun aiheita. Kun kansalaisopistoihin
perustettiin mitä erikoisimpia ”piirejä” ja opistot käyttivät niistä
tiedottamiseen lähes pelkästään lehti-ilmoittelua, niistä kerrottiin myös
lehtien toimitetuilla sivuilla. Jokasyksyisten, usein rehtorin ja kanslistin
kuvalla varustettujen opistojen käynnistyskuulumisten lisäksi kuntalaiset
saivat lukea lehdistä myös meneillään olevista opetusryhmistä, joiden toiminta
osoitti kansalaisten harrastuneisuutta.
Paikallislehdillä
ja kansalaisopistoilla on ollut ja on paljon yhteistä. Ne suuntaavat molemmat
tarjontansa ensisijaisesti lähialueelle. Kumpikin tarjoaa tietoa ja ajankulua.
Monilla
paikkakunnilla paikallislehti tuki uutta sivistystyötä runsaiden lehtijuttujen
ja jopa maksuttomien opistopalstojen avulla. Tällaisissa lehdissä
paikallislehden journalistiseen toimintafilosofiaan kuuluu kansansivistyksen
edistäminen. Tämän kirjoittaja aloitti opistouransa juuri tällaisen
paikallislehden levikkialueen kansalaisopistossa.
2000-luvun
alun vaiheilta useimmat kansalaisopistot siirtyivät omassa tiedottamisessaan ja
opetuksen markkinoinnissa monikanavaiseen kauteen. Opistot julkaisevat nykyään
niin painettuja ohjelmia kuin lehti-ilmoituksia, mutta ennen muuta käyttävät
sähköisiä alustoja, kuten Internetiä ja sosiaalista mediaa omasta opetuksestaan
tiedottaessaan.
Kansalaisopistojen
vähentyneestä lehti-ilmoittelusta huolimatta paikallisesta sivistystyöstä
kiinnostuneet paikallislehdet löytävät suurta lukijajoukkoa koskettavia aiheita
opistojen uudistuvasta tarjonnasta.
Tänä
syksynä on julkaistu Suomen paikallislehdissä useista paikallisista
kansalaisopistoista useampia innostuneita ja innostavia juttuja.
Eikä
vähiten siksi, että monessa opistossa on juuri sivuutettu 50 vuoden
merkkipaalu, kuten Kauhajoellakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti